top of page

FEL Review: Heb je nou al een vriend? van Marie Lotte Hagen & Nydia van Voorthuizen

Updated: Feb 11, 2022

Alleen al de van titel dit boek sprak mij enorm aan, omdat deze vraag ook geregeld aan mij wordt gesteld door familie en vrienden: ‘heb je al een vriend? Ben je aan het daten? Ik weet nog wel een leuke jongen voor je!’

Zucht, is dan vaak mijn eerste reactie, die ik liever voor me houd. Van het boek van Nydia van Voorthuizen en Marie Lotte Hagen moet je ook af en toe best zuchten, maar vooral ontzettend hard lachen. Een goede samenvatting van alles waar een vrouw mee moet dealen, van ongepast commentaar op je uiterlijk tot een kinderwens die door je strot wordt geduwd aan toe. Nydia en Marie Lotte hebben bij ieder hoofdstuk interessante, sterke en grappige tegenreacties geformuleerd die je kan gebruiken in dit soort situaties. Zelf vind ik de middelvinger naar iedere man die je op straat naroept, sist, fluit etc. een van de fijnste reacties; zeer bevredigend en ontzettend duidelijk.

Omdat het boek eigenlijk een opsomming is van ellende waar vrouwen mee moeten dealen, kwam bij mij tijdens het lezen vaak een gevoel van narigheid op. Een van de eerste hoofdstukken is een lijst van twee-en-een-halve pagina met vervelende feiten over wat vrouwen overkomt, waar ze mee lastig worden gevallen, echt van alles. Tijdens het lezen van dit hoofdstuk sloeg de benauwdheid toe; het gaat nog steeds zo ontzettend slecht op veel vlakken, daar wordt je verdrietig van. Gelukkig helpt de luchtige, grappige en soms zeer droge en directe schrijfstijl van de schrijfsters ervoor dat je snel van dit nare gevoel af bent.

In het boek komen ook verschillende mensen aan bod die vertellen over hun ervaringen. Als rolstoelgebruiker raar aangekeken worden dat je wel degelijk even kan opstaan (en je dus aanstelt, volgens de veroordelende ogen), een aziatische afkomst hebben en meteen te worden gereduceerd tot een fetish tijdens dates, non-binair zijn omdat je jezelf geen man en geen vrouw voelt, maar wel vragen krijgen over wat er tussen je benen hangt. Dit waren stuk voor stuk eye-openers voor mij en een zeer waardevolle toevoeging aan het boek.

Dit boek is aan te raden voor iedereen, want ik ben ervan overtuigd dat er niemand op de wereld bestaat die hier niet iets van kan leren. Daarom denk ik dat dit boek ook een cadeautje wordt voor mijn vader deze december; de man die laatst nog zei dat hij gelooft nooit racistisch te zijn (de wat-de-fuck blik die toen op mijn gezicht verscheen moet je er zelf even bij bedenken).

Lisanne van 't Riet

bottom of page